Het verkeer - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Rianne Nooder - WaarBenJij.nu Het verkeer - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Rianne Nooder - WaarBenJij.nu

Het verkeer

Door: Rianne

Blijf op de hoogte en volg Rianne

23 December 2013 | Suriname, Paramaribo

We (Emma en ik) zitten hier alweer drie weken en ons leven hier begint steeds meer vorm, ritme en regelmaat te krijgen (heerlijk!!). Het regenseizoen is nu aangebroken en dat kunnen we goed merken. Steeds vaker worden we gehinderd door een regenbui in onze uitjes of als we terug fietsen naar huis vanaf ons werk. Maar we laten ons niet uit het veld slaan! Emma heeft een prachtige regenjas (rood met witte stippen) en ik ben hier van de week naar de Blokker geweest om een regenjas te kopen. Het is wel een hilarisch gezicht! We worden hier al veel nageroepen en ik probeer zo ontzichtbaar mogelijk door de stad te fietsen, maar met een prachtige blauwe regenjas lukt dat niet helemaal (haha).
Dat is het grappige van Suriname: je hebt zoveel Nederlandse dingen zoals de Blokker, huismerk van de Vomar (Markant en Oké), pannenkoeken en poffertjes restaurant en nog veel meer! Dit geeft een heel vertrouwd gevoel als ik bijvoorbeeld door de supermarkt loop. Alleen is het hier allemaal stukke duurder dan in Nederland, dus proberen we zoveel mogelijk van lokale markten te halen en streekproducten te kopen.

Emma gaf mij een geweldige tip, om mijn reisavondturen in thema’s te schrijven. Dit vond ik een subliem idee! Het leek me wel leuk om dit keer iets te schrijven over het verkeer.

Het verkeer in Suriname is lastige te omschrijven. Je hebt hier wel regels maar die worden niet helemaal nageleeft. De mensen rijden hier aan de linkerkant en elke ochtend moet ik de eerste twee minuten op de fiets tegen mezelf zeggen: “links, links, links”.
In Suriname kennen ze niet echt fietspaden of voetpaden dus dat maakt het meestal een uitdaging om te fietsen. De wegen zijn soms smal en automobilisten rijden vaak ‘iets’ harder dan ze mogen in de stad (zo’n 30/40km harder dan is toegestaan). Toch heb ik het gevoel dat ze hier wel rekening met mij houden. Ze laten me vaak voorgaan, wanneer het kan gaan ze met een ruime bocht om mij heen en ze laten vaak weten dat ze me hebben gezien door naar mij te fluiten, roepen of toeteren.
Het toeteren heeft hier sowieso een hele andere betekenis. In Nederland betekent het vaak: ik sta voor de deur, ik ga weg of er is gevaar. In Paramaribo toeteren ze om alles: als ze afslaan, als ze een bekende zien, als ze er langs gaan, als ze een blanke dame zien, als ze willen imponeren met een mooie auto en nog veel meer. In het begin word je er gek van maar nu ik bepaalde toeters herken en de dingen die ze ermee willen aangeven is het wel oké. Ik ben wel blij dat in Nederland het toeteren beperkt is. Het verkeer wordt door het vele toeteren zo chaotisch.

Verder doen Emma en ik vele leuke uitstapjes, waarover ik jullie een volgende keer ga vertellen!

Ik wil iedereen bedankt voor de lieve berichtjes op mijn vorige verhaal! Ik voelde me enorm gesteund!
Het gaat steeds beter in het weeshuis. De kinderen raken steeds meer aan mij gewend en dat is erg leuk om te zien. Als ik aankom komen ze rennend op mij af en als ik wegga word ik vaak uitgezwaaid. Ik ga nu een paar kinderen bijles geven omdat ze grote achterstand hebben op school. Dat vind ik erg leuk om te doen. Weer een nieuwe uitdaging!!

Bij dit verslag heb ik ook wat foto’s toegevoegd, dat maakt mijn verhalen wat beeldender.

Ik wil iedereen een prettige kerst wensen en een heel fijn uiteinde!!

Veel liefs uit Paramaribo!!

  • 24 December 2013 - 00:18

    Melany Meijer:

    Hey Rianne ik wou even zeggen dat ik super trots op je ben! en wat dapper allemaal zeg!
    Ik vind je reisverslagen hartstikke leuk om te lezen dus ik blijf goed op de hoogte! Ik wens je voor nu alvast hele fijne feestdagen en een fantastisch nieuwjaar!! En tot het volgende verslag/berichtje

    Groetjes Melany en een dikke knuffel

  • 24 December 2013 - 05:04

    Lisa De Boer:

    Lieve Rianne,

    Markant?! Blokker?! Geweldig. Alleen de Hema nog. Wij zijn blij als we hier al O.B. vinden. Verschil moet er zijn :)
    Goed om te lezen dat het steeds beter gaat in het weeshuis. De kinderen reageren goed op je, uiteraard! En daar gaat het uiteindelijk om.
    Geniet!

    Een zoen van Fleur en mij vanuit Kuala Lumpur.

  • 24 December 2013 - 05:04

    Lisa De Boer:

    Lieve Rianne,

    Markant?! Blokker?! Geweldig. Alleen de Hema nog. Wij zijn blij als we hier al O.B. vinden. Verschil moet er zijn :)
    Goed om te lezen dat het steeds beter gaat in het weeshuis. De kinderen reageren goed op je, uiteraard! En daar gaat het uiteindelijk om.
    Geniet!

    Een zoen van Fleur en mij vanuit Kuala Lumpur.

  • 24 December 2013 - 06:16

    Joyce:

    Lieve Rianne,
    Wat een leuk stukje heb je weer geschreven! Ik ben blij dat je het in het weeshuis een stuk beter gaat! Leuk om te zien dat je het naar je zin hebt :-)
    Ben super trots op je!!

    Jij ook fijne dagen in het verre Suriname!

    Dikke kus,
    Joyce

  • 24 December 2013 - 07:49

    Rina:

    Lieve Rianne,
    Wat een leuk verslag! Fijn dat je een "maatje" hebt met wie je gezellige dingen kan doen en natuurlijk ook dingen kunt delen.
    Ook goed om te lezen dat je vorderingen maakt in het weeshuis (al zul je vast ook nog steeds moeilijke momenten hebben). Houd je vast aan de positieve ervaringen!
    Groetjes van Herman en mij.
    Xxx

  • 24 December 2013 - 08:18

    Nathalie Raadgers:

    Hallo Rianne,
    Leuk om je zo te kunnen volgen en wat een leuk verhaal.
    Veel plezier en succes daar!
    Groetjes Nathalie

  • 24 December 2013 - 09:14

    Kevin:

    Hey Rianne,

    Leuk om te volgen hoe het met je gaat en wat je allemaal doet, ook voor het weeshuis... goed bezig!! Veel succes en plezier!!

    Groetjes Kevin en Ivo

  • 24 December 2013 - 10:29

    Mama:

    Hoi Jannetje,
    Leuk verhaal weer en hardstikke fijn dat je het zo naar je zin hebt in Suriname.
    Ook mooi om foto's te zien van wat jullie gedaan hebben.
    Fijn he dat je zo'n gezellig maatje hebt aan Lisa, ik begreep van papa dat ze vandaag een keer meegaat naar het weeshuis om ook eens met eigen ogen te kunnen zien waar jij het steeds over hebt.
    Lekker dat je je draai gevonden hebt in het weeshuis en dat de kindjes zo blij zijn als ze je zien.
    Ze hebben nu 3 weken vakantie dus het zal wel erg vermoeiend zijn om ze te vermaken.
    Nou skatje, ik hoor je wel weer op skype.
    Dikke knuffel.

  • 24 December 2013 - 10:56

    Mekanie&Myron:

    Hey Rianne,
    Super knap hoe je je zo inzet voor de kinderen daar!! Ik ben trots op je nichtje!! Ga vooral zo door, ze hebben een hele goede kracht aan jou!! En geniet ook van de mooie avonturen!!
    We wensen je hele fijne feestdagen in Suriname en een gelukkig, gezond en liefdevol 2014!!
    Veel liefs, Melanie&Myron

  • 24 December 2013 - 11:42

    Karin Blaauw:

    Hoi Rianne,

    Bedankt voor je mooie verslag! Fijn dat je al wat meer thuis bent gekomen daar. Het is net op tijd om je nog fijne Kerstdagen toe te wensen en voor 2014 alle liefs en goeds natuurlijk. Ben benieuwd naar je volgende verslag.

    Groetjes, Karin

  • 24 December 2013 - 13:29

    Annemarieke:

    Hey Ri-Han,

    Leuk om alles te lezen en je foto's! Geniet er van en fijne feestdagen en een gelukkig nieuwjaar! Wens je nog een hele mooie tijd daar.

    Liefs, Annemarieke

  • 24 December 2013 - 13:29

    Annemarieke:

    Hey Ri-Han,

    Leuk om alles te lezen en je foto's! Geniet er van en fijne feestdagen en een gelukkig nieuwjaar! Wens je nog een hele mooie tijd daar.

    Liefs, Annemarieke

  • 24 December 2013 - 15:33

    Gert-jan:

    hallo rianne,
    wat een verrassing, dat je opeens in suriname zat, en wat een leuke verslagen, kunnen jullie de mannen een beetje van je afhouden? wij kijken uit naar naar het vervolg; met de beste wensen voor kerst en oud en nieuw,
    bea en gert-jan

  • 24 December 2013 - 21:12

    Jan En Sandra:

    Hoi Rianne,

    Wat fijn dat je inmiddels langzaamaan je weggetje vindt om maar even bij het thema te blijven haha!
    We willen je alvast hele fijne dagen toewensen en het allerbeste voor 2014.
    We kijken vol spanning uit naar je volgende verhaal.

    Groetjes Jan en Sandra



  • 25 December 2013 - 00:35

    Ome Gerard En Tante Marja:

    hoi meisie,
    mooi verslag, goed idee de thema verslagen....
    heb je je kerstkaart al ontvangen....schreef erin doe je ding, zodat ze je daar NOOIT meer vergeten.
    xxx ome gerard en tante marja

  • 25 December 2013 - 13:06

    Petra Berend En Iris:

    Hoi Rianne,
    Erg leuk verslag en natuurlijk leuke foto's. Fijn te horen dat het nu lekker gaat. Veel plezier verder en natuurlijk fijne Kerstdagen en een fantastisch 2014. Liefs van ons.

  • 26 December 2013 - 17:34

    Vera Paarlberg:

    Leuk om je verslag weer te lezen
    zo blijf ik op de hoogte van alles wat je mee maak
    Gr. Vera.

  • 27 December 2013 - 18:58

    Peggy En Ed:

    Hai Rianne,
    Net je verslag gelezen,klinkt leuker als de eerste,ben ik blij om'fijn dat de kinderen het leuk vinden dat je er bent ,en iets voor ze kan betekenen,en jij ook je draai een beetje hebt gevonden,

    Het is hier in nederland koud en guur,niks aan,we komen net bij je ouders vandaan,om een bloemetje te brengen,vanwege hun trouwdag,was wel weer effe gezellig,

    nou lievertje,wij groeten jou,
    met dikke zoenen,
    Een goed begin van het nieuwe jaar

    DoeGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGG

  • 28 December 2013 - 07:18

    Maaike:

    Hoi Rianne,

    Weer een leuk verhaal!
    Fijn dat het allemaal beter gaat in het weeshuis.
    Prachtige foto's. Wat zal je een hoop meemaken en beleven!
    Geniet van deze schitterende en bijzondere tijd in je leven.
    Je zal er later nog heeeeel veeeel aan terug denken.

    Groetjes en liefs Maaike

  • 29 December 2013 - 06:58

    Lida En Joop:

    heeeeeeeeeeeeeeel leuk dit verslag zo hoor ik nog eens wat en ik ben blij dat je het naar je zin heb groetjes van het haagje

  • 08 Januari 2014 - 11:35

    Yvonne:

    Hoi Rianne,

    Allereerst wens ik jou heel veel geluk en liefde toe in het nieuwe jaar!
    Erg leuk om te lezen wat je allemaal meemaakt, en wat zullen de kindertjes blij zijn met zo iemand als jij.
    Deze ervaring neemt niemand jou meer af en als je later de foto's weer bekijkt zul je met weemoed terugdenken aan deze tijd!
    Veel succes nog en geniet er vooral van.

    Liefs en groetjes namens ons allen,

    Yvonne

  • 13 Januari 2014 - 19:20

    Sandra:

    Super leuk rian! ook dat de kinderen al meer gewend aan je raken en jij al meer gewend raakt aan SU:)
    Leuke foto's, leuke uitstapjes maken oftewel lekker aan het genieten.

    Heel veel plezier nog:)

    Liefss.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Mijn eerste grote avondtuur

Het is bijna zover!!

Recente Reisverslagen:

26 Februari 2014

Aan alles komt een eind.....

17 Februari 2014

Een wens komt uit!!!

09 Februari 2014

Ik leef nog hoor!:)

23 December 2013

Het verkeer

12 December 2013

Mijn eerste verslag
Rianne

Actief sinds 23 Nov. 2013
Verslag gelezen: 942
Totaal aantal bezoekers 7597

Voorgaande reizen:

30 November 2013 - 27 Februari 2014

Mijn eerste grote avondtuur

Landen bezocht: